Persbericht ‘Hoes’

HU-studenten lanceren soa-campagne ‘Hoes’ tijdens UIT-week

Utrechtse studenten maken jacht op SOA’s

UTRECHT – “Wat is er nodig om te zorgen dat studenten veilig vrijen? Veilige seks moet in hun vriendengroep het gesprek van alledag worden”, aldus de vier bedenkers van ‘Hoes’. Uit hun (veld)onderzoek bleek dit de meest effectieve en duurzame manier om veilige seks de standaard te maken. Om dat te stimuleren ontwikkelden ze ‘Hoes’; een campagne die studenten op een spraakmakende manier over seks laat nadenken. Tijdens de UIT-week op 15 augustus gaat ‘Hoes’ van start.

In deze campagne wordt de Utrechtse student meegenomen in een interactief verhaal: soa’s levensgroot geworden en terroriseren de stad. De studenten moeten deze soa’s gezamenlijk gaan aanpakken. Dit kunnen ze doen in de mobiele game Hoes. In deze game zijn er over Utrecht verspreid verschillende quests te vinden. Deze quests staan aangegeven op een kaart en de speler moet er daadwerkelijk naar toe lopen om de quest te starten. Zo’n quest kan van alles zijn; het bekijken van een spraakmakende video, het beantwoorden van een stelling, het geven van je mening of het spelen van één van de drie mini-games. Alles rond het thema seksualiteit. Bij voltooiing verdient de speler punten en komt hij in een ranglijst met alle andere deelnemers en maakt kans op verschillende prijzen.

“Geen Pokémon vangen, maar soa’s”

Door de ludieke video’s, duivelse dilemma’s, opdrachten en grappige stellingen worden Utrechtse vriendengroepen aangespoord om samen te praten over ‘seksuele gezondheid’ en elkaars mening te weten te komen. Zo komt de HBO-/WO-student een paar weken lang op een leuke manier steeds weer in aanraking met dit onderwerp. De vier HU-studenten die Hoes bedachten hebben een heldere visie wat hun campagne moet doen: “het gaat niet om simpele seksuele voorlichting; die hebben de studenten al op jongere leeftijd gekregen. In deze campagne wordt voornamelijk het gesprek geopend: de student wordt aan het denken gezet. Hoe ga ik om met seks? Waar liggen mijn grenzen en hoe gedraag ik me tijdens het uitgaan en in de slaapkamer? Onze campagne is niet belerend en sturend, maar stelt open vragen met alle mogelijke antwoorden”.

“Hoe kunnen HBO- en WO-studenten in Utrecht worden aangespoord om seksueel gezond bezig te zijn en te blijven?” was de vraag die Tamara Rosenbach (Gemeente Utrecht, afd. Volksgezondheid) in september 2015 stelde aan een klas tweedejaars leerlingen van de opleiding ‘Digitale Media en Communicatie’ aan de Hogeschool Utrecht. “Want”, zo redeneerde ze, “wie kan er nu beter weten hoe je studenten moet aanspreken, dan studenten zelf”. Na 20 weken onderzoek, prototypen en testen heeft het concept ‘Hoes’ dus de opdracht gewonnen. Het jonge studententeam Direct Message van de HU, bestaande uit Jurre Brandsen (18), Lennart Klein (20), Oswaldo Mego Panduro (25) en Mikail Uslu (24), hebben hun campagne nu echt mogen realiseren. ‘Hoes’ is dus een campagne van studenten voor studenten.

Tevens draagt Hoes bij aan het overkoepelende thema van de gemeente ‘gezond op jezelf (wonen)’, zowel lichamelijk als geestelijk. De vraag: “veilig of onveilige seks?”, valt binnen die laatste categorie. Het hogere doel van de campagne is daarmee tweeledig: gedragsverandering bij studenten met betrekking tot veilig vrijen én het imago van het condoom onder de doelgroep verbeteren.

De campagne ‘Hoes’ wordt tijdens de jaarlijkse UIT-week van 15 t/m 18 augustus op De Neude gelanceerd. De app is vanaf dan te downloaden via de App Store en Play Store. Meer informatie is te vinden op de officiële sitewww.hoesapp.nl. Daarnaast is het verhaal ook te volgen op sociale media; @HoesUtrecht (twitter) en @Hoesapp (Facebook).

Enjoy playing!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *